Майстер-клас «ТІСТОПЛАСТИКА ЯК ЗАСІБ ВПРОВАДЖЕННЯ ДІТЕЙ У СВІТ ТРАДИЦІЙНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ІГРАШКИ»

Метою даної програми : розкриття та розвиток творчих здібностей і задатків, закладених в дитині, через заняття образотворчим, декоративно-прикладним мистецтвом і ліпленням, сприяння найбільш повній реалізації цих завдань і разом з тим розгляд їх у комплексі із загальними завданнями навчально-виховної роботи.
Завдання програми:
роботи в гуртках полягає в залученні учнів до суспільно-корисній діяльності, стимулювання їх ініціативи і самостійності, в розвитку індивідуальних інтересів, схильностей і здібностей.
Навчальні:
Знайомити дітей з різними видами образотворчої діяльності, різноманіттям художніх матеріалів і прийомами роботи з ними.
Розвиваючі:
Розвивати художній смак, зорову пам'ять, фантазію, уяву; «почуття» кольору, форми, простору; творчу активність та ініціативу;
вміння будувати композицію, організовуючи смислові та композиційні зв'язки між зображуваними предметами.
Виховують: смак, акуратність при виконанні роботи;
вміння цінувати красу; любов і повагу до навколишнього світу;
адаптують дитину в оточующему світі через образотворчу діяльність.
Народна іграшка та народні сувеніри, – пам’ять етносу, нації, народу, людства про своє історичне й доісторичне минуле.
Іграшка, її форма є початковою що до освоєння людиною навколишнього середовища, народжувалася у зв’язку з потребою дитини пізнавати світ,творчо і самостійно його осмислювати. Основним змістом іграшки є наслідування дорослих в трудовій і побутовій діяльності, звичаї - обрядових дійствах.

Граючи з іграшкою, діти відображають свої уявлення про навколишній світ і завдяки цьому уточнюють, розширюють знання до практичного життя, пізнання світу, досвідом багатьох поколінь.
Оскільки не зажди є можливість працювати з глиною, що вимагає відповідно оснащеного приміщення, наявності якісного матеріалу (глини), спеціальних умов
для її зберігання, пропонується застосовувати під час уроку образотворчого мистецтва, на заняттях гуртка, теж відомий в Україні спосіб ліплення з солоного тіста.
Ліплення з пластичного, соленого тіста називається тістопластикою.
Головними перевагами ліплення із соленого тіста є доступність, легкість в оволодінні технологією ліплення малих скульптурних форм, способах
висушування виробів у домашніх умовах, розписуванні
виробів, їх лакуванні. Сам матеріал не шкідливий, а його пластичні
можливості значно вищі від пластиліну. .
Вода, сіль і мука – це хліб на столі, який не тільки є основою фізичного
існування людини, але й важливі атрибути духовного її життя. Поєднанням цих складових народжується пластична маса – тісто, з якого ми звикли готувати буденні та святкові страви. Запашні короваї, обрядові печива чарують майстерно виготовленим оздобленням – колоски, квіти, птахи (півники, жайворонки, голуби), тварини (баранці, кози, зайці,
білки, олень) та інші елементи декору. Виліплена пташка – це вже
мала скульптурна форма, яка в руках дитини стає іграшкою і
використовуються з метою всебічного, гармонійного її розвитку. Якщо
іграшка виготовлена у народному стилі, вона формує в дитині світоглядну
орієнтацію на усвідомлення себе часточкою великої української родини, нації.
На сучасному етапі важливо виховувати повагу дітей до творців іграшки,
розвивати інтерес до народної творчості, навчити розрізняти регіональні та видові особливості іграшки, знати характер розпису того чи іншого виробу, гаму кольорів. Необхідно долучити дітей до виготовлення іграшки,оволодіння технологічними прийомами та способами ліплення, обпалювання та висушування готових малих скульптурних форм, правилами організації робочого місця та створення як окремих видів іграшки,так і цілих сюжетно - тематичних композицій.
Іграшки та сувеніри виготовляються учнями молодших класів та керівником гуртка.

Мета занять – зібрати, зберегти та зробити надбанням прийдешніх поколінь зразки іграшок,
виготовлених у кращих декоративно-пластичних традиціях; відродити національні мотиви у
виготовлені іграшок технікою тістопластики як частки матеріальної і духовної культури народу; виховувати інтерес до народної іграшки,

шанобливе ставлення до її творців. На вступному занятті «Спочатку були млинці...» формується зацікавленість дітей до нової техніки, вивчаються рецепти приготування тіста, його обробка та виготовлення виробів, сушіння, обпалювання, зарум’янення, нанесення візерунків, глазурування.
Під час заняття діти знайомляться з історією техніки тістопластики, вчаться самостійно замішувати тісто, практично виконувати окремі прийоми ліплення:
розкачування, скатування, здавлювання, розплющування, згинання і згладжування. Важливо, щоб на першому занятті діти опанували три основні способи ліплення:
конструктивний – створення предмета з окремих частин,
скульптурний – ліплення з цілого шматка,
комбінований – ліплення з окремих частин і цілого шматка тіста;
Способи висушування і зарум’янення
(повітряне, в духовій шафі, комбіноване, гарячим повітрям у грилі та в мікрохвильовій печі).
На третьому, четвертому, п’ятому та шостому заняттях діти опановують створення малої скульптурної форми з тіста. Діти знайомляться з правилами її
розписування із дотриманням символіки та кольорової гами. Після проведення
вступної бесіди про орнамент, класифікації орнаментальних мотивів, їх основних
груп створюються ескізи розпису, проводиться їхнє обговорення.
Мета заняття - зацікавити дітей народною іграшкою, привернути увагу до історії її виникнення і створення, іграшки. Результатом творчої роботи дітей та показником їхньої зацікавленості, індивідуальності у трактуванні художньо -
- образних форм, рівня художніх здібностей стане експозиція виставки.






Солоне тісто - це чудовий матеріал для виробів з дітьми. З нього ліпити можуть навіть найменші малюки. Тісто дуже пластичне і дозволяє опрацювати дрібні деталі. На тесті залишаються чудові відбитки від будь-яких предметів. Тісто можна забарвити фарбою - гуаш, акрил, акварель і т.д. Солоне тісто - дивовижний по своїй доступності та пластичності матеріал. Забавні композиції, зроблені своїми руками, прикрасять ваш будинок або стануть прекрасними подарунками. Солоне тісто має цілу низку переваг: воно не залишає
слідів і легко відмивається; безпечно для дітей; можна сушити як в духовці так і просо на повітрі; для розмальовки підходить будь-яка фарба; дуже економічне,
якщо покрити лаком, то виріб прослужить довгий час. Загалом, солоне тісто
набагато краще і цікавіше пластиліну.
Існує кілька рецептів приготування солоного тіста:
1. Сіль, пшенична мука, рослинне масло, вода, стакан і столова ложка. Всипте в миску 1 стакан солі і 1 склянку борошна і перемішайте сіль з борошном столовою ложкою. Потім влийте 1 столову ложку рослинного масла і півсклянки води, перемішайте ложкою і місіть руками до однорідного стану так само, як звичайне тісто. Воду можна замінити киселем з крохмалю, тоді маса буде набагато пластичній.
2. -2 частини пшеничного борошна, -1 частина дрібної солі, -1 частина води. Змішати всі інгредієнти.
3. -1 частина солі - 2 частини борошна - 1-2 столові ложки сухого шпалерного клею (можна додати ще столову ложку рослинної олії) перемішати і потроху додавати воду, щоб тісто було круте, не прилипало до рук і не кришилося.
4. Білий хліб (м'якушка) - 1-2 скибки 1 стіл. ложка ПВА 2 краплі лимонного соку 1 чайна ложка гліцерину Все добре вимішати, бажано подрібнивши міксером хліб. Тісто виходить дуже пластичне і приємне. Можна ліпити дрібні деталі.
Кольорове тісто.

Щоб не довелося прикрашати вироби можна ліпити відразу з кольорового тіста. Для цього необхідно.
Змішати 1/2 склянки борошна і 1/3 склянки солі. В 1/4 склянки води розвести фарбу необхідного кольору. Постійно помішуючи, додати отриманий розчин в суміш борошна і солі. Вимісити круте тісто, і скачати його в кулю і накрити склянкою, щоб не висохло.
Для зовсім маленьких дітей для фарбування використовують харчові барвники, які додають в вимісити тісто. Для додання інтенсивних природних відтінків, використовують какао-порошок. Перед додаванням у тісто його розводять у невеликій кількості теплої води. Якщо тісто треба забарвити в кілька кольорів, то його ділять на частини і кожну частину фарбують окремо. Шматки пофарбованого тіста можна змішувати, як і фарби, і досягати потрібного вам відтінку. Для цього потрібно просто взяти 2 шматки тіста і м'яти їх разом до тих пір, поки тісто не стане однорідним. Для додання інтенсивних природних відтінків, використовують какао-порошок. Перед додаванням у тісто його розводять у невеликій кількості теплої води.





* Синє тісто - 2 краплі блакитного фарбника на 100 г тесту
* Рожеве тісто - 5 крапель червоного барвника на 100 г тесту
* Жовте тісто - 2 краплі жовтого барвника на 100 г тесту
* Зелене тісто - 2 краплі зеленого барвника на 100 г тесту
* Лілове тісто - 2 краплі червоного барвника і 1 краплю блакитного на 100 г тесту
синій + білий = блакитний
білий + червоний = рожевий
синій + рожевий = фіолетовий
блакитний + жовтий = зелений
жовтий +червоний = помаранчевий
зелений + червоний = коричневий
зелений+синій=смарагдовє






Інструменти:
* Маленька качалка - для розкочування тіста.
* Кухонний ніж - для обробки країв виробів і нанесення рельєфних малюнків, фігурні ножі для печива або вже готові фігурні набори для
пластиліну, гостро заточений олівець, шило або товста голка,
* Велика кисть з грубою щетиною і кілька маленьких м'яких - для змочування вироби водою, покриття глазур'ю, розфарбовування.
* Кухонні ваги - для зважування складових частин.
* Тепер шукаємо по дому все, що можна зробити відбитки. На поверхні тесту можна друкувати різні предмети:






медальйони, брошки, пляшкові пробки, рельєфні ґудзики, зубочистки, гребінці і інші предмети з цікавим рельєфом - для нанесення на виріб малюнків, відбитків і ліній.
Наприклад, красиві рельєфні ґудзики, раковини, торець порожнього стрижня від кулькової ручки або іншу трубочку, голку, викрутку і т. д. Робити це треба відразу ж після ліплення, інакше тісто покриється скоринкою, і замість відбитків вийдуть некрасиві проломи. Дуже ефектно виглядають відбитки фактурних тканин, наприклад, гіпюру. Перед
працею тканини і предмети злегка змочіть рослинним маслом, щоб вони не прилипли до тесту.
РОБОЧЕ МІСЦЕ
Для того щоб ліпити з тіста, треба не так уже й багато. По-перше - стіл. Його бажано звільнити від сторонніх предметів і застелити клейонкою. Крім того, вам потрібна робоча дошка. Найкраще для цієї мети підійде шматок щільного картону, покритий зверху листом фольги для запікання. При випалюванні готові вироби ставлять у духовку, не відокремлюючи від фольги. На стіл треба поставити 2 склянки: 1 - з водою і 1 - з рослинним маслом. Крім того, вам знадобляться: невелика ганчірочка, алюмінієва фольга (для запікання або від шоколадок) ну і, звичайно, солоне тісто. Поверхня тесту на повітрі дуже швидко сохне. Тому на робочому столі тісто має перебувати в щільно закритих баночках з-під йогурту або майонезу. Кожен раз беріть звідти стільки тіста, скільки вам потрібно, а надлишки відразу ж складайте назад.
Приступаємо до роботи


Перш ніж почати щось складне, краще навчитися створювати кульки
ковбаски, коржі і т. д. Врахуйте, щоб тісто не прилипало качалка і дошка повинні бути змащені рослинною олією. Зазвичай елементи з солоного тіста добре прилипають один до одного. Але іноді (наприклад, коли один з елементів вже засох) місце з'єднання треба попередньо змочити водою за допомогою м'якого пензлика. Це необхідно робити і в тому випадку, якщо ви хочете додати якісь деталі до вже обпаленої виробу.




За допомогою ножа на тесті друкує прямі лінії , можна вирізати фігури з прямими сторонами, наприклад трикутники або квадрати. Робиться це гострим ножем, змазаним маслом. Ведіть ніж повільно і плавно, щоб на краях розрізу не утворювалися тріщини. На поверхні тесту можна друкувати різні предмети















Гостро заточеним олівцем друкуємо очі, а косо прикладеним ковпачком
від ручки - усмішку. Посмішку можна зробити і за допомогою чайної ложки
Незмінним успіхом користується трубочка від напоїв , якою можна зробити волоссячко, колючки, гілочки.

Сушка тісту
Способи висушування і зарум’янення (повітряне,в духовій шафі, та в мікрохвильовій печі, комбіноване).
Сушити вироби з тіста можна в духовці при самій низькій температурі і з відчиненими дверцятами, щоб воно не потріскалося. Час випалу, в залежності від товщини виробу, - 30-60 хвилин.
Якщо у вас немає можливості обпалити ваше виріб в духовці, запасіться терпінням. На батареї або на сонце вироби (особливо великі) висохнуть не раніше, ніж через тиждень. Після випалювання або сушіння вироби з тіста можна розфарбовувати і лакувати.



Розмальовка виробів
Для розмальовки можна взяти акрилові фарби, але краще всього використовувати художню гуаш, в яку додано трохи клею ПВА. Після висихання ця суміш злегка блищить і не бруднить руки. Для лакування використовуйте акриловий лак. Він водорозчинний, нетоксичний і сохне 6-8 годин.

























Висновок
Розвиток творчих здібностей учнів є однією з складних психолого-педагогічних проблем. З одного боку, потрібно для кожного учня створити такі умови, які дозволять йому творчо підійти до вирішення різних завдань, з іншого боку, це має відбуватися в рамках програми. Саме тому, правильно обрані методи і форми навчання допомагають учителю визначити ту можливу міру проникнення учнів у творчу діяльність, яка робить навчання цікавим і розвиваючим.
Розглянуто методичної забезпечення організації гурткової роботи в СЮТ для учнів підліткового віку. Визначено, що для розвитку творчих здібностей у підлітків великий вплив має гурткова робота. На гурткових заняттях у школярів пробуджується інтерес, формується активність, просторова уява, раціональний підхід до вирішення виникаючих проблем. Також учням видається дуже великий простір для реалізації своїх фантазій.
На основі вивченого теоретичного матеріалу розроблено програмно-методичне забезпечення гуртка «Моделювання іграшок та сувенірів»,
тема - «ТІСТОПЛАСТИКА ЯК ЗАСІБ ВПРОВАДЖЕННЯ ДІТЕЙ
У СВІТІ ТРАДИЦІЙНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ІГРАШКИ»,складена технологічна документація та виготовлені вироби.
Проведене дослідження рівня творчих здібностей учнів на заняттях в рамках гуртка показало, що рівень креативності після занять з тістопластикою. став збільшуватися. Більшість учнів шукали оригінальні способи ліплення із соленого тіста, проявляли творчу ініціативу.

Таким чином, можна зробити висновку, що заняття в гуртку «Моделювання іграшок та сувенірів» дають прекрасні можливості для розвитку творчих здібностей учнів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий