Теоретичні основи проблеми творчої самореалізації особистості школяра в умовах установ додаткової освіти

Творчо обдаровані люди затребувані в будь-яких сферах діяльності (науці, виробництві, бізнесі, рекламі). Реальний критерій розуму людини - це здатність створювати щось нове, ніколи раніше не існувало. Наукові винаходи, нові товари чи послуги, успішні підприємства (фірми, проекти) - все це продукт діяльності креативних людей, здатних нестандартно мислити, знаходити нові підходи та незвичайні рішення в будь-яких ситуаціях.  
    Розвивати творчі здібності треба починати вже в дитинстві.
таблиця:   Творчий потенціал людини.

    Батьки, які замислюються про майбутнє своїх дітей і розуміють важливість розвитку у дитини уяви та творчого мислення, фантазії, здоров'я, навчають дітей в позашкільних навчальних закладах (станціях юних техніків, юних біологів, школах образотворчого мистецтва, музичних і спортивних)
Розвивати творче мислення дітей необхідно з самого раннього дитинства з допомогою різних іграшок на кмітливість, малювання, вивчення дитячих пісеньок, віршів, казок, вчити дітей фантазувати, уявляти.
   Уява - це активний творчий процес створення нового знання (нових ідей) з старого знання. Уява - в перехідному віці є, з генетичної точки зору, наступником дитячої гри, але відрізняється від гри дитини тим, що воно пориває зв'язок з дійсними предметами. Підростаюча дитина перестає грати, він заміщає гру уявою. У деяких ігрових ситуаціях надзвичайно демонстративно виступають підйом життєвих сил та схильність діяти спільно. Для підлітків ігрові моменти цих змагань надзвичайно органічні, і діти беруть участь у них з повною віддачею. Вільна участь усіх і підбадьорюющая обстановка, підготовки до боротьби пробуджують винахідливість, гумор і у тих учнів, у яких, здавалося, їх не було. Багато проявляють себе як організатори: учні, як правило, самі підбирають виконавців і встановлюють порядок підведення підсумків, знаходять потрібні матеріали. Проведення такого роду ігор виявляється для учнів не просто розвагою, а одним з найбільш захоплюючих справ. Подібні завдання з елементами гри виявляють дивовижну жвавість уяви учнів. Пробуджують у них веселу діяльну енергію. Підлітки не рідко виявляють власну ініціативу у тих видах занять і робіт, в яких раніше вони лише слідували вказівкам старших.
                         







                                            


Фантазія - це види мислення, це вміння подумки уявляти те, чого немає, того, що є в пам'яті. Наприклад: крилатий кінь Пегас, Мертва голова в казці Пушкіна "Руслан і Людмила", байки барона Мюнхгаузена, Буратіно, Стійкий олов'яний солдатик - це фантастичні образи..

Розрізняють кілька видів уяви:
1. Відтворююча - це уявлення образів за заздалегідь складеним опису, наприклад, при читанні книг, віршів, нот, креслень, математичних знаків. Інакше цей вид уяви називають репродуктивним, відтворюючим, що згадують.
2. Творча - це самостійне створення нових образів за власним задумом. Діти це називають "з голови". Саме цей вид уяви буде предметом нашого вивчення і розвитку у дітей.
3. Некерована - це те, що називають "буйною фантазією", незграбністю, набором незв'язаних безглуздостей.
        Чим відрізняється фантазування та уяву від серйозного вирішення завдань?
При фантазуванні дитина сама створює будь який сюжет, в тому числі і казковий, яку  завгодно ситуацію, яке завгодно завдання і сам вирішує його. В обох випадках він творить, але при фантазуванні більше свободи, так як немає заборон з боку фізичних законів і не потрібно великих знань. Ось чому краще починати розвиток мислення дітей з розвитку фантазії.


                
Чим казка відрізняється від наукової фантастики? В науковій фантастиці розглядаються технічно здійсненні ситуації, елементи або процеси, а в казці будь-які. Треба відзначити, що різкої межі між фантастичними і реальними рішеннями теж немає. Наприклад, те, що вважалося за часів Жюля Верна фантазією, нині буденна реальність. Р. А. Альтшуллер підрахував, що з 108(!) ідей-прогнозів Ж. Вірна реалізовано 99 (90 %). У Герберта Уеллса з 86 - 77, у Олександра Бєляєва з 50 - 47. Кажуть: "Без уяви немає міркування". А. Ейнштейн вважав уміння уявляти вище многознания, бо вважав, що без уяви не можна зробити відкриття.
К. Е. Ціолковський вважав, що холодному математичному розрахунку завжди передує уява.
Іноді в життєвому побуті під фантазією та уявою розуміють щось порожнє, непотрібне, легковаге, що не має ніякого практичного застосування. На ділі ж, як показала практика, добре розвинене, сміливе, кероване уяву - це безцінне властивість оригінального нестандартного мислення.
Дітям думати "за законами" важко, але якщо їх навчити фантазувати і не критикувати за це, то діти фантазують легко і з задоволенням, особливо якщо їх  хвалять. Мабуть, так діти підсвідомо вчаться думати - у грі. Цим треба
скористатися і розвивати уяву і фантазію з самого раннього дитинства. Нехай діти "винаходять свої велосипеди". Хто не винаходив велосипедів в дитинстві, той взагалі нічого не зможе винайти

Комментариев нет:

Отправить комментарий