Особливості розвитку творчих здібностей учнів підліткового віку на позашкільних заняттях



Підлітковий вік - це період вироблення світогляду, переконань, характеру та життєвого самовизначення, а так само сприятливий період для розвитку творчих задатків та творчих здібностей у підлітків.
Існує зв'язок творчих здібностей із розвитком особистості та інтелекту, з розвитком уяви, яке має свої особливості у дитини підліткового віку. Звідси можна припустити, що в даному віці особливу форму мають і творчі здібності.
Творчі здібності дитини розвиваються в процесі взаємодії з середовищем, під впливом навчання і виховання в хорошому значенні цих слів.
Підлітковий вік - період, коли з'являється бажання вирватися з-під контролю дорослих і стверджувати себе як особистість. На основі статевого дозрівання виникає новий і складний світ нових вражень, прагнень, мотивів та інтересів, нові двигуни поведінки і нова його спрямованість; нові рушійні сили штовхають вперед мислення підлітка, нові завдання розкриваються перед ним. Мислення стає більш систематизованим. Воно характеризується переходом до вищого рівня розвитку - теоретичним, формально-логічним. Основним ядром пізнавального розвитку в цьому віці стає мислення в поняттях: відбувається формування абстрактних понять, що дозволяють розкрити більш глибокі зв'язки між предметами і явищами дійсності, пізнати закономірності, які керують дійсністю. Розвивається мислення як можливість оперувати спостережуваними в дійсності об'єктами. Змінюється співвідношення між конкретно-образним мисленням та абстрактним. Середній шкільний вік найбільш сприятливий для розвитку творчого мислення. Щоб не упустити можливості сенситивного періоду, треба постійно пропонувати учням творчі завдання, вчити порівнювати, виділяти головне, знаходити спільні та відмінні риси, причинно-наслідкові залежності. Творче мислення є важливим для прийняття рішень в різних ситуаціях, прагненні до творення, творчості, бажання спілкуватися з навколишнім світом, інтелектуальному прагненні, цікавості, прагненні до нового, до порядку. Найвірогідніше, що внутрішня мотивація, спонукальна сила, що стоїть за кожним
творчим устремлінням - це радість, задоволення і виклик в самому процесі, в актуалізації особистих здібностей. Зовнішня мотивація, тобто через винагороду ззовні, хоча і веде до певних успіхів, але швидко вичерпується, якщо відсутня внутрішня мотивація. Робота серед дітей підліткового віку показують, що досягнення при вирішенні творчих завдань виявлялися гірше, якщо вони були мотивовані тільки зовні, через винагороду.

Опинившись в ситуації заохочення їх власних думок, підлітки залюбки висловлюють свої думки, прагнуть виразити себе, прагнуть до власних результатів, часто навмисно відчужуючись від думки інших учнів. Вони вчаться ставити питання про досліджуваному об'єкті, практично завжди можуть висунути власну версію відповіді. Говорячи про мотиваційної готовності підлітків до розвитку творчих здібностей, слід також мати на увазі потребу в досягненні успіхів, відповідні самооцінку і рівень домагань. Потреба досягнення успіхів у дитини, безумовно, повинна домінувати над боязню невдачі. В навчанні, спілкуванні і практичної діяльності, пов'язаної з випробуваннями здібностей, у ситуаціях, що передбачають змагання з іншими людьми, діти повинні проявляти якомога менше тривожності. Важливо, щоб їх самооцінка була адекватною, а рівень домагань був відповідним реальним можливостям, наявним у дитини.

Говорячи про мотиваційної готовності підлітків до розвитку творчих здібностей, слід також мати на увазі потребу в досягненні успіхів, відповідні самооцінку і рівень домагань. Потреба досягнення успіхів у дитини, безумовно, повинна домінувати над боязню невдачі. В навчанні, спілкуванні і практичної діяльності, пов'язаної з випробуваннями здібностей, у ситуаціях, що передбачають змагання з іншими людьми, діти повинні проявляти якомога менше тривожності. Важливо, щоб їх самооцінка була адекватною, а рівень домагань був відповідним реальним можливостям, наявним у дитини.






Групова робота дітей. Зміцнення кожної групи більш сильним учасником.



Реалізувати завдання розвитку творчих здібностей можна використовуючи такі форми:
  • індивідуальна робота учнів;
  • групові заняття в гуртках, клубах, студіях, товариствах та інших творчих об’єднаннях за інтересами;
  • масові заходи.
Індивідуальна робота з учнями є зазвичай початковій щаблем у розвитку творчості та передумовою для створення творчих колективів. Вона полягає в тому, що окремі діти під керівництвом педагога, старших товаришів починають займатися моделюванням, конструюванням, прикладним творчістю, поглиблено вивчають деякі питання, що відносяться до техніки і технології, виготовляють різні пристрої, прилади, вироби декоративно-прикладного характеру, наочні посібники і т.д.
Групова робота. В подальшому до них приєднуються інші школярі, які зацікавилися даною роботою. Поява такого загального інтересу групи учнів до конкретної області та їх прагнення працювати спільно, колективно, своєчасно підтримане педагогом, призводить до організації гуртка.
Індивідуальна робота з учнями має місце і в тих випадках, коли хлопці, що займалися в гуртку, «виросли» з нього, але охоче самостійно працюють з певної тематики, отримуючи консультації у педагога.
З метою відстеження творчого зростання учня, аналізу успіхів і промахів, а також для визначення оптимальних напрямків подальшої роботи, всю індивідуальну роботу зі школярами педагогу бажано фіксувати в спеціальному зошиті індивідуального обліку.
Форми масової роботи: тематичні вечори, зустрічі з вченими, новаторами виробництва, майстрами прикладного і народної творчості, науково-технічні конференції, олімпіади та конкурси фахової майстерності, лекції, екскурсії, виставки робіт і т.д.
Основною формою групової організації творчості школярів у поза навчальний час є гурток - добровільне об'єднання учнів, які проявляють загальний інтерес до конкретної галузі і прагнуть займатися практичною діяльністю в цьому напрямку.
Гурток - це не тільки місце проби сил учнів і розвитку їх творчого мислення, схильностей і здібностей, але і колектив хлопців, об'єднаних спільними інтересами.
Заняття в гуртку характеризуються регулярністю, тривалістю термінів і певним профілем роботи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий